Slechte adem of halitose

Wat is een slechte adem? Doorbreek het taboe

Een frisse adem . Dat wil iedereen. Maar is uw adem ook fris? De meeste mensen met een slechte adem merken het zelf niet, maar de omgeving merkt het wel. Er is een éénvoudige manier om erachter te komen of u last heeft van een slechte adem: vraag het aan uw partner, een andere vertrouwenspersoon of uw tandarts.

Iemand met slechte adem ruikt altijd uit zijn mond. Het heeft weinig of niets te maken met wat u eet of drinkt. Veel mensen denken dat een slechte geur vanuit de maag komt, maar dat is bijna nooit het geval.

Halitose komt voor bij ongeveer één op de zeven mensen.

Oorzaken van slechte adem?

De belangrijkste oorzaak van slechte adem is een slechte mandhygiëne

1. Cariës of abcessen in/op de tanden:
Als u tandplak op en tussen uw tanden niet goed verwijdert, heeft u kans op het krijgen van gaatjes (cariës). Gaatjes kunnen op hun beurt abcessen veroorzaken: een met pus gevulde zwelling van het tandvleesweefsel.

2. Ontstoken tandvlees en tandsteen:
Als u tandplak op en tussen uw tanden niet goed verwijdert, heeft u niet alleen grotere kans op het krijgen van gaatjes, maar raakt ook uw tandvlees ontstoken.

3. Bacteriën achter op de tong:
Oorzaak is de aanwezigheid van bacteriën in de voedselresten op het achterste gedeelte van uw tong, tongbeslag genoemd.
De bacteriën produceren zwavel en dat ruikt onaangenaam.

4. Droge mond:
Een geringe speekselproductie of als bijwerking bij het gebruik van bepaalde medicatie kan een droge mond geven en een slechte adem veroorzaken. Bespreek dit met uw tandarts.

5. Ziekte:
Bepaalde ziektes zoals bijvoorbeeld een ontsteking in de keel of neusholte kan een slechte adem veroorzaken.

Tips voor een frisse adem:

JAARLIJKS NAAR DE TANDARTS:
Ga jaarlijks op controle naar uw tandarts. Die zal, als het nodig is, uw gebit grondig reinigen én gaatjes detecteren.

GOEDE MONDHYGIENE:

Site door Myrmo voor Ingrid Vander Stichele. Copyright © 2014-2017