Tandzorg tijdens de zwangerschap

Zwanger? Meer kans op tandvleesproblemen en gaatjes!

Door de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van tandvleesontstekingen. De boosdoener is tandplak. Door een verhoogde hormoonspiegel kan je tandvlees overgevoelig reageren op tandplak. Hierdoor bloedt het sneller, zwelt het op en is het pijngevoeliger.
Als je niet genoeg aandacht besteedt aan je gebit én door je zwangerschap bijvoorbeeld meer snoept, is de kans groter dat je gaatjes krijgt.

Gevoeliger tandglazuur:

Vaak gaat een zwangerschap gepaard met misselijkheid. Sommige vrouwen zijn zo misselijk dat ze regelmatig moeten overgeven. De verleiding is groot om direct je tanden te poetsen om die vieze smaak kwijt te raken. Toch kan je dit beter niet doen: maagzuur tast het tandglazuur aan, ook hebben de borstal en tandpasta een schurend effect.
Als je direct na het overgeven je tanden poetst, kun je ongewild het tandglazuur wegpoetsen. Spoel je mond liever met water of met een mondspoelmiddel.

Simpele voorzorgen:

Met een juiste gebitsverzorging hoeft je gebit niet te lijden onder je zwangerschap.
Eigenlijk is het een kwestie van zorgvuldig blijven poetsen, tweemaal per dag. Houd ook de ruimte tussen de tanden goed schoon met flossdraad ,tandenstoker of interdentaal borsteltje. De verleiding kan misschien groot zijn om bloedend tandvlees te ontzien. Bovendien poets je misschien in het geval van misselijkheid de achterste tanden liever niet.
Houd juist deze plekken extra goed schoon.
Een tandenbortel met een kleine kop is bij misselijkheid beter te verdragen. Bezoek zo nodig je tandarts een keer extra als je vragen hebt.

Stel je bezoek aan de tandarts zeker niet uit tot na de zwangerschap!

Ga jaarlijks naar de tandarts, ook al voel je geen pijn. De tandarts zal tandsteen verwijderen en je gebit controleren op gaatjes.
De meeste tandheelkundige behandelingen kun je zonder risico tijdens de zwangerschap ondergaan, ook met verdoving! Met andere woorden het is beter gaatjes te verzorgen dan het risico te lopen dat het problem dermate groot wordt date r zou moeten ontzenuwd worden tijdens of na de zwangerschap.
Het nemen van rôntgenfoto’s zal wel vermeden worden, zeker in het eerste trimester van je zwangerschap.

Vertel je tandarts dus steeds voor je controle dat je zwangger ben.
Bescherm je tanden en je kind.

Ernstige tandvleesontstekingen kunnen gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind. De bacteriën in demond kunnen elders in het lichaam ook schade aanrichten, en kunnen er zelfs voor ozrgen dat het kind te vroeg geboren wordt of te weinig weegt.
Ga dus minstens elk jaar naar de tandarts en zeker als je zwanger bent!

Het melkgebit

Natuurlijk wil je ook goed voor je babies tandjes zorgen, eens die doorbreken. Doorgaans breekt de eerste melktand door tussen de 6 en 9 maanden.

Tips voor en gezond melkgebit:

Site door Myrmo voor Ingrid Vander Stichele. Copyright © 2014-2017